Nidelv
nor eng cn
Sport
Sport
Sport
Sport

Vedlikeholds-tips

Saltvann er et utfordrende element. I tillegg er faktisk sola tøffere mot overflaten enn vann. Båten din holder seg bedre dersom du gir den jevnlig ettersyn. Nedenfor følger noen enkle råd, som vil gi deg større båtglede - og bedre pris når du en gang skal bytte den. I en ny Nidelv?


Skrog:
Polering: En blankpolert båt er penere enn en matt. Men den blanke overflaten har også den egenskapen at den bedre reflekterer sollys. Dette gjør at gelcoaten holder seg penere og ikke blir "sprø". Skyll gjerne av båt og kalesje med ferskvann jevnlig.

Kalesje:
Behandle kalesjen din pent, så holder den i mange år. Unngå å lage bretter over vinduer. Nyere typer skal bare skylles med ferskvann. Eldre kalesjer bør vaskes og impregneres jevnlig. Du ser selv når fuktighet begynner å trenge igjennom og missfarging oppstår. Det er ingen fare, men det er best å ikke la det utvikle seg.Bruksanvisning kalesje.

Interiør:
Det er viktig at en båt ikke er for tett. Det kan lett danne seg kondens ombord, noe som kan gi lukt i puter og tekstiler. Skal du forlate båten for en periode er det derfor smart å sørge for lufting. Sett også gjerne inn en "avfukter", som suger til seg fuktighet i lufta.
Bruk godværsdager til en skikkelig utlufting.
Lakkerte flater har godt av en liten omgang med møbelolje et par ganger i sesongen.

Teakdetaljer:
I utgangspunktet bør teak som står ute aldri lakkes. Teak har den egenskapen at treverket er naturlig imprignert med oljer. Utsatt for vær og vind vil overflaten etterhvert gråne og bli tilnærmet hvit. Historisk sett var dette en ønsket egenskap. Når man la teakdekk ombord i de gamle skutene ble det kjøligere under dekk fordi den lyse overflaten reflekterte solvarmen.

Mange synes at teak ser best ut når veden får lov til å beholde sin opprinnelige glød. Lakk egner seg dårlig, fordi den naturlige oljen i treet vil få lakken til å flasse av etter ganske kort tid. Det finnes spesial-oljer som bevarer teakens utseende. Denne type olje bør påføres et par ganger i sesongen. Skulle teaken få flekker og skjolder, finnes det spesialrensemidler, som fornyer overflaten. Vi er enige med alle dem som synes "fersk" teak er vakkert, men det krever litt innsats å opprettholde utseendet. Ønsker du et enklere vedlikehold, lar du bare de naturlige prosessene gå sin gang. Du har jo den maritime historien på din side.

Motor:
I en motorbåt er man totalt avhengig av at motoren virker. Dagens motorer er jevnt over meget driftsikre, men selv ikke verdens beste motor virker uten nok olje, rent drivstoff og tilstrekkelig strøm.


Følger du disse enkle rådene, øker du driftssikkerheten og minsker utgifter til vedlikehold og drivstoff.

Sjekk dieselfilteret ofte. (Se i instruksjonsheftet for plassering) Uansett hvor nøye du er ellers, kan du aldri sikre deg mot rusk, grums eller vann fra bensinstasjonenes tanker. Dieselfilteret fanger opp disse urenhetene, men det må tømmes regelmessig.

Holder du motor-rommet rimelig rent, er det også enklere å se unormale flekker eller oljesøl. Det er smart å sjekke nivå på olje og kjøleveske jevnlig. Uten tilstrekkelig smøring og kjøling vil motoren gå varm, med store sjanser for skader på motoren.

Teknisk vedlikehold:
En båt med fast aksel og ror er vesentlig enklere enn en båt med drev. Men også aksel-løsningen trenger vedlikehold. På moderne båter er det gjerne installert automatiske fettpresser, så man slipper å krype rundt i motorrommet med fettpresse mellom hver tur.

Men bli kjent med motorrommet slik at det er enkelt for deg å sjekke at det er tilstrekkelig fett i pressen. Uten smøring vil saltvann begynne å trenge inn gjennom lageret. Blir lageret tørt vil det kunne gå varmt, og hele akselen vil låse seg.

På en båt med drev er det adskillig flere bevegelige deler enn på en aksel-båt. Det eneste som beskytter all mekanikk, elektronikk og automatikk fra saltvannets aggressive miljø er gummibelgene og foringene. Jevnlig sjekk av disse gummidelene er en lønnsom investering. Se etter sprekkdannelser. Service på motor og drev bør overholdes etter rådene i serviceheftet. Det øker sikkerhet og minsker utgifter.

Under vann:
Ved siden av ror og propell (evt drev), er noe av det viktigste du bør forsikre deg om at zink-anoden er på plass. Den forhindrer at saltvannet angriper annet metall. Har du hatt samme anode i mange år, bør du skifte den snarest. Anoder er forbruksvarer, og skal byttes hver sesong. Er den like hel, er den sannsynligvis ikke særlig effektiv.

Riktig stoffing:
Det finnes flere forskjellige typer bunnstoff. De har gjerne litt forskjellige egenskaper, tilpasset ulike bruksområder. Til våre sportscruisere fungerer en selvpolerende type godt. Et godt bunnstoff forhindrer groe, og forhindrer belegg av grønske og skjell - noe som ikke er farlig. Men det stjeler fart, og øker brennstoff-forbruket. Propell eller drev kan gjerne sprayes med spesialmiddel mot groing. Hendige bokser fås i faghandelen.

Står du for stoffingen av båten selv, er det viktig at du spyler av alt løst, og bygger opp et nytt skikt der gelcoaten ligger bar. Legg gjerne en primer i bunn for å sikre feste, og deretter to lag. Der bunnstoffet er like helt holder det med et strøk. Tips: Bruk hansker og rulle. Vannlinja tapes før du begynner.

Nidelv International ASA, Malmveien 2, 4735 Evje, Norway, Tlf 41 78 98 88, post@nidelv.com
web: gtm.no